Week 3! - Reisverslag uit Soma, Gambia van Jens, Jacco, Robert, Henry - WaarBenJij.nu Week 3! - Reisverslag uit Soma, Gambia van Jens, Jacco, Robert, Henry - WaarBenJij.nu

Week 3!

Door: Jens de Goeij

Blijf op de hoogte en volg Jens, Jacco, Robert, Henry

24 Maart 2014 | Gambia, Soma

Dag 19 Robert en Henry hebben geregeld dat we een dag ‘creek fishing’ kunnen gaan doen. Om 7 uur vertrekken we van de compound om om 8 uur in Banjul aanwezig te zijn. Even wachten op het aas ( een uur ) en we kunnen gaan. Grappig hoe we wennen aan het wachten.. Een uurtje wachten is hier de normaalste zaak van de wereld, terwijl in Nederland 10 minuten me al te veel is. De boot en de hengels zijn ietwat krakkemikkig, maar ook dat hoort erbij. We varen eerst door een vertakking van de Mangrove, alsof je in een tijdschrift beland bent, zo mooi is het hier. De rust wordt echter snel verstoord door 8 studenten die om 10 uur s’ochtends proosten op het eerste biertje. We genieten van de zon en zelfs Jens smeert zich een keer in. Het is een vaartocht van ongeveer een uur voor we op de plek van bestemming aankomen; midden op het meer. Als we onze hengels uitgooien heeft Robert al heel snel de eerste vis. Dit geeft dus goeie hoop voor de rest van de dag. Na een tijdje begint iedereen vissen te vangen en we gooien ze allemaal in een kleine emmer. Er heerst een competitieve sfeer over wie de meeste en de grootste vis(sen) vangt. Na 2 uur vissen is op de boot een lunch en dan gaan we terug de rivier in omdat het tij gekeerd is. Hier gaat de competitie verder en het is heel erg gezellig. Iedereen geniet van deze fantastische dag, maar Jens geniet nog meer als de eindstand bekend wordt: Dion heeft de grootste vis gevangen en Jens de meeste. Na dit fantastische avontuur varen we terug en hebben we het over een zeevis ervaring. S’avonds eten we alle vissen op bij het kampvuur, en gaan we vermoeid naar bed.
Dag 20 Zondag gebeurt er niet veel spannends. Om 8 uur begint er een jamsessie en een groot lopend buffet. Er wordt Afrikaans gedanst door blanken ( wat niet veel verschilt van hakken op hardcore) Verder zijn er geen noemenswaardige gebeurtenissen.
Dag 21 en 22
Maandag en dinsdag nemen we toetsen over de behandelde stof van vorige week, en de resultaten liggen ver uiteen. De ene begrijpt het heel erg goed en de ander begrijpt er geen snars van. Een toets afnemen duurt veel langer dan we gedacht hadden, want pas na 2 uur zijn we klaar met afnemen en nakijken. Tot 2 uur herhalen we met beide klassen de stof en aan het eind snappen ze het bijna allemaal. Het enige probleem is nu: brandstof. Maandag was de brandstof al op en na een tevergeefse poging om benzine te bemachtigen stond onze meter al op leeg. Omdat we onze leerlingen niet teleur wilde stellen zijn we toch maar gegaan, en tot onze verbazing haalde we de school, maar toen we nergens benzine konden krijgen omdat alle tankstations leeg waren begonnen we toch wel te knijpen. Met Dion spreken we af dat hij ons komt halen als we droog staan en we beginnen met rijden. Elke meter verrast ons en de meter staat nu onder leeg. We staan echt met onze mond vol tanden als we tanji binnen rijden. Nu moeten we alleen nog over de zandwegen naar onze compound toe. En wonder boven wonder: we halen het! Wie had dat verwacht?
Dag 23 Woensdag rijden we met Raymond en Jelmer mee naar school, want zij hebben nog brandstof. We nemen nu een toets af met groep 11, Over remmen en vering. De resultaten liggen weer ver uiteen, hoe komt dat toch? We hebben minder tijd voor de nabespreking maar toch kunnen we alles weer aan iedereen duidelijk krijgen. Achteraf bleek gewoon dat de helft wel en de helft niet had geleerd.
Dag 24. Gister hebben we brandstof kunnen bemachtigen dus kunnen we weer met onze eigen auto, dus zijn we gewoon weer op tijd. De resultaten liggen vandaag verrassend hoog! We zijn scherp geweest op de toetsen dus ze hebben ze niet door kunnen geven aan elkaar. Waarschijnlijk is verteld aan hun klasgenoten dat de toets erg moeilijk zou zijn. Ze worden allemaal een stuk serieuzer als we ze vertellen dat ze een certificaat zullen krijgen bij een voldoende gemiddelde. Na school gaan we even op het strand liggen en s’avonds gaan we met zn allen uit. Erg gezellig!
Dag 25. Vrijdag is iedereen een beetje brak en maken de meeste van ons zich klaar voor een kleine vakantie. We gaan onze teamgenoten opzoeken die in het binnenland zitten, vlakbij Soma.
Dag 26 en 27
We zijn eerder in Tendeba Camp geweest tijdens de reis, maar toen wisten we niet dat er een grote zoutvlakte naast zat waar we de hele dag konden crossen. Wouter graaft hun Nissan Patrol zo diep in de bagger dat hij tot zn bodem vast zit. 2 uur zijn we bezig om hem eruit te krijgen. Een staalkabel van 20 meter en onze kinetische sleepkabel, 2 auto’s, 4 zandplaten, een hoop graven, 2 vijzels ( krikken die 2 meter hoog gaan) en zelfs daarmee hebben we nog moeite de auto eruit te krijgen. Daarna slepen we grote bomen op een kampvuur voor vanavond. We worden een beetje optimistisch en proberen met 3 auto’s een hele boom mee te krijgen. Helaas lukte dit niet. Op deze camping is een zwembad en daar liggen we eigenlijk een beetje de hele dag in te volleyballen. Het is hier lekker om te relaxen maar er is verder weinig te doen. Om 5 uur rijden we weer 2,5 uur lang terug naar de kust om dit gezellige weekend af te sluiten met lekker uit eten te gaan.

• 24 Maart 2014 - 14:06

André Van Polen:

Hoi mannen,

Leuk om weer een verslagje te lezen en goed om t e lezen hoe jullie die gassies onder de duim weten te houden. Maak er nog een leuk verblijf van en ik zie het volgende verhaal wel weer verschijnen.

• 24 Maart 2014 - 21:06

Lenie De Boer:

Die weekenden van jullie klinken heel goed! Wat is het mooi bij de mangrove, he? Daarnaast hebben jullie in korte tijd al veel ervaring opgedaan over lesgeven. Het is toch het leukst als toetsen goed gemaakt worden. Zet hem op weer, deze week! En blijf veel plezier hebben met elkaar. Groeten uit Utrecht.