De eerste 2 stageweken. - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Jens, Jacco, Robert, Henry - WaarBenJij.nu De eerste 2 stageweken. - Reisverslag uit Sere Kunda, Gambia van Jens, Jacco, Robert, Henry - WaarBenJij.nu

De eerste 2 stageweken.

Door: Jens de Goeij & Jacco Borgers

Blijf op de hoogte en volg Jens, Jacco, Robert, Henry

11 Maart 2014 | Gambia, Sere Kunda


Dag 1: de aankomst.
We komen om 14 uur aan. Een warm ontvangst met veel kinderen. We gaan naar franco en verdelen de kamers. Helaas ging dat niet over rolletjes.
Dag 2: S’ochtens maken we een presentatie over de reis en over de stage. Wij houden deze kort maar krachtig. Helaas was van onze stage niemand aanwezig. We gaan met Franco naar het politiestation. Helaas was de goedkeuringsbrief nog niet aanwezig. We konden dus nog niet beginnen.
Dag 3: Met Alhagie gaan we naar Banjul, het hoofdkantoor van de politie. Eigenlijk hadden wij niet mee gehoeven want Alhagie krijgt alleen een brief en ik heb geen woord hoeven zeggen. De goedkeuring is er en maandag kunnen we beginnen.
Dag 4: Deze onverwachte vrije dag gebruiken we om onze auto op orde te krijgen en de kamer op te ruimen. Om 1 uur is er evaluatie, Die wonen wij bij. Er worden veel irritaties gelost en boze opmerkingen geworpen.
Dag 5: Helaas missen we de donatieceremonie van het doneren van de brandweer, omdat het national cleaning day oid was dus we mochten niet rijden. Smiddags hebben we een voetbalwedstrijd met gambiaanse jeugd waar helaas niet iedereen bij was. Savonds gaan we met zn allen uit en zijn we veel te laat thuis.
Dag 6: zondag gebeurt er niets spannends.
Dag 7: de eerste stagedag. We komen aan op het adres en we zien de “motors” het is niet echt zoals we verwachtte. Er staan in plaats van 80 motors 4 motors. Na even praten met de monteur daar kom ik er achter dat hij vrij handig is. Er staat een bmw 650 die niet start, een suzuki waar de startmotor verkeerd van draait, 1 grote bmw die ook niet start en 1 onbekend merk die helemaal in elkaar ligt. Helaas is er geen benzine dus we kunnen niet beginnen met probleem zoeken. Omdat het allemaal lang duurde was het alweer tijd.
Dag 8: helaas is Jacco ziek dus moet Jens alleen naar het stageadres. “ Ik kom aan en het is allemaal best relaxt. De mensen kennen me en ik kan met ze praten. Het gereedschap is zeer gelimiteerd, wat mij er toe doet denken een deel van ons gereedschap aan hen te schenken. Helaas is er nogsteeds geen benzine en die komt ongeveer om 10 uur. Ik neem de tijd die ik heb de monteurs uit te leggen waar zekeringen voor zijn. Deze informatie viel alsof ik ze vertelde dat een wiel niet rond was. “hoezo kan je een zekering niet doorverbinden, hij doet het toch?’’ Gelukkig kon ik ze uitleggen hoe je veilig een zekering kunt repareren. Helaas was mijn komst iets te laat. Het hele electrische systeem van de suzuki is afgefikt. Geen beginnen aan dus. De bmw 650 heb ik samen met de monteurs aan het draaien proberen te krijgen maar ook dit mislukte. Het ene probleem na het andere. De kabelboom is zo verknipt dat ik dit na 3 uur zoeken ook op geef. De bobine krijgt geen signaalstroom. Hun manier van probleem zoeken verbaast me. Ze zijn letterlijk bereid om de ECU uit elkaar te halen om te kijken of het goed zit, zonder enige aanwijzing.
De stage ging eigenlijk om witte motoren, alleen was de monteur zelf handig genoeg om deze te repareren. Daarom bel ik Jacco op en besluiten we te stoppen met deze stage. Ik vertel het politiehoofd dat de monteur handig genoeg is om de motoren te repareren en dat onze komst overbodig is. We steken onze tijd liever in mensen die het echt nodig hebben. Dezelfde middag ga ik nog bij robert en Henry op school kijken hoe het daar aan toe gaat en dat spreekt mij best wel aan. Even kijken naar de mogelijkheden dus” – Jens.
Dag 9: Na een gesprek met Jan gaan we om 9:00 bij een school kijken: de Mingdaw school. De eerste indruk is zeer goed. Het is een grote vmbo school waar 3000 leerlingen zitten. Autotechniek is hier een keuzevak. Gelijk valt de deur op: Dutch Jeep Team, go for africa 2010. Als we eenmaal binnen zijn zien we verbazingwekkend dat na 3 jaar bijna al het gereedschap nog aanwezig is. Er is een leermodel auto, die bijna hetzelfde is als onze eigen auto. Er staat ook nog een motorblok op een bok. We overleggen met het schoolhoofd of de stage mogelijk is.
Dag 10: gisteravond hebben we een telefoontje gehad dat de stage mogelijk is. We komen rond kwart over 9 aan. We ontmoeten de leraar, die zelf een leerling is op het GTTI, waar robert en Henry stage lopen. We overleggen wat we willen gaan uitleggen en doen, Hoe we dit gaan doen en we kijken naar hem hoe hij het doet. De leraar neemt ons bloedserieus. De leerlingen moeten perse komen, en anders mogen ze nooit meer met het vak Automotive mee doen. Er is binnenkort vakantie en zelfs dan moeten de leerlingen komen. We hebben elke dag een andere groep omdat er 50 leerlingen zijn. Nu hebben we per dag 10 leerlingen zodat we veel persoonlijke aandacht kunnen geven.
Dag 11 Vrijdags zijn we op school om de volgende week voor te bereiden. Zoals mijn vader altijd zegt: een goede docent bereidt zijn les voor. We nemen hier de tijd voor en bespreken aandachtig wat we gaan doen. We krijgen er steeds meer zin in, en worden na deze 2 slechte weken eindelijk echt enthousiast. Maandag beginnen we met het principe van een 2- en 4 slag motor. Het niveau ligt hier namelijk heel erg laag.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Jens, Jacco, Robert, Henry

Als leercompetentie gaan wij naar Gambia om daar autotechnische lessen aan te bieden. Zo kunnen wij bijdragen aan het bevorderen van de mobiliteit in dit land. Lees meer: http://www.fast4africa.nl/

Actief sinds 26 Jan. 2014
Verslag gelezen: 449
Totaal aantal bezoekers 9627

Voorgaande reizen:

26 Januari 2014 - 31 December 2014

Mijn eerste reis

02 Februari 2014 - 14 April 2014

GO FOR GAMBIA

Landen bezocht: